Кубинська релігія та афро

1.4.2010

В цій статті хочу трошки розповісти про інший кубинський танець чи то стиль. Який в свою чергу вплинув і на сальсу. Певні елементи використовуються і зараз. Так як сальса за суттю і є соусом, соусом з різних рухів та звуків. Отже, афро.

Трошки історії.

XVII століття. На Кубу, яка була тоді іспанської колонією, почали ввозити чорношкірих рабів з Центральної Африки. Привезених рабів насильно навертали в католицьку віру, незважаючи на те, що у себе на батьківщині вони сповідували давню релігію Йоруба. Щоб зберегти свою віру африканці стали використовувати католицьких святих як прикриття для своїх божеств, вибираючи для кожного найбільш підходящий, на їхню думку, образ. На цій основі — суміші вірувань йоруба і католицизму і виникла в XVIII столітті релігія Сантерія. Верховні божества в Сантеріі називаються Орішас або Сантос (святі). Кожен Оріша має свою “сферу впливу”, свої улюблені кольори, числа, рослини, предмети, улюблену їжу і напої, які їм слід пропонувати як підношення. Всі боги Сантеріі рівноправні і миролюбні. Вони не змагаються між собою і не намагаються нашкодити людині.
У свята проводяться збори в спеціальних приміщеннях з вівтарем і ритуальними барабанами. Під час ритуальних танців один із богів оріша сходить на кого-небудь з учасників обряду. Ряджені танцюристи стають посередниками між світом живих і мертвих.
На церемонії поклоніння святим, одна з яких називається Бембе, читаються молитви, приносяться в жертву тварини, очищається дух хворого або готуються порчі проти когось. У ході важливих ритуальних подань на передній план виходять танцюристи, часто приховують свої обличчя під масками. Їх маски переходять від покоління до покоління і вважаються наділеними величезною силою.

Орішас

ELEGGUA
Бог доріг і перехресть, відкривач шляхів. Еллегуа найперший і найголовніший з Оріша. Без нього не починається жодна справа, ні в реальному світі, ні в містичному, тому що він — владика всіх доріг і шляхів. Одного разу він прислужився верховному богу і за це отримав право робити все, що захоче. З тих пір Еллегуа може робити будь-які справи — і добрі, і злі. Його викликають першим під час ритуалів і йому приносять перші підношення, щоб він був прихильний і відкрив дорогу іншим Оріша. Найчастіше Еллегуа зображується як старий або дитина. Ще про Еллегуа говорять, що він великий жартівник, він може жорстоко пожартувати над тим, хто викликав його неприхильність. Але він також мудрий і ніколи не карає без вини. Його кольори: чорний і червоний.

OGGUN
Бог війни, повелитель металів та інструментів. Оггун дуже сильний і мужній воїн, він прямий і простодушний. Одного разу Оггун скоїв тяжкий вчинок та інший оріша Обатала зібрався проклясти його за це. Тоді Оггун сказав: “Не треба, тато, я прокляну себе сам”. І прокляв себе на виконання всієї роботи в світі. З тих пір вся робота, всі ремесла належать Оггуну. Оггун живе на горі та його охороняють дикі собаки. Його дружиною є Ойя — богиня вітру, повітря, грому і урагану. Кольори Оггуна: чорний і зелений.

OYA YANSA
Жінка-воїн, покровителька вітрів і ураганів. Ойа божество вітру, повітря, пристрасті і раптовості. Ойа — господиня вітру змін, богиня веселки і помсти, покровителька ринків. Також вона — господиня кладовищ і смерті, вона забирає останній подих вмираючого. Її кольори: темно-червоний, фіолетовий, коричневий. Її спокусив Чанго, бог грому і блискавки, що викликало сварку між ним і Оггуном. Коли Ойя стала дружиною Чанго, вона вкрала у нього таємницю грому і блискавки і тепер може битися, використовуючи вогонь.

CHANGO
Бог грому, блискавки і барабанів. Він — найпопулярніший з Оріша, покровитель вогню. Також він король барабанів, музики і танцю, а ще — чоловічої сили, привабливості й сексуальності. Його кольори: білий та червоний. Після того як Чанго спокусив дружину Оггуна — орішу Ойя, Оггун викликав його на двобій. Коли Ойя побачила, що Оггун перемагає Чанго, вона стала між ними і припинила битву.

YEMAYA
Мати всіх Оріша, богиня материнства, океану, морів, солоних вод і Місяця. Йемайа живе і править в морях, вона — королева солоних вод і морських глибин. Також вона мати всіх Оріша й покровителька материнства. Йемайа також покровителька відьом і несе з собою глибокі темні таємниці. Її кольори: білий і синій.

OCHUN
Богиня кохання, краси, чуттєвості і сексуальності, володарка прісних вод — річок, струмків, джерел і водоспадів. Вона — наймолодша з жінок-Оріша, але носить титул Королеви Великої. Вона лікує людей своєю водою. До неї можна звертатися за допомогою в любовних справах і почуттях. Очун є покровителькою Куби. Її кольори: жовтий і червоний. Очун усмирила гнів Оггуна і відвернула його від сварки з Чанго.

BABALU AYE
Дух і повелитель хвороб і епідемій. Він також — Оріша милосердя, він страждає сам, тому знає, що таке співчуття. До нього звертаються для зцілення від хвороб. А ще Бабалу-Айе — покровитель бродячих собак. Його зображують чоловіком, що спирається на костур і супроводжуваним двома собаками. На Кубі це дуже шанований Оріша, його свято — 17 грудня. Його костюм зроблений з джутової тканини з прикрасами з фіолетового кольору. Після сварки з Оггуном Бабалу Айе лікував рани Чанго і піклувався про нього. У подяку Чанго зробив Бабалу Айе королем землі.

OBBATALA
Творець людства, бог гармонії і справедливості, він виліпив з глини всіх людей. Обатала — король. Він — старший з Оріша. Він уособлює собою чистоту, етику і високу мораль. Ще його називають “Король білої тканини”, тому що його колір — білий. Обатала – владика всіх людей, але його діти повинні бути обережні і остерігатися безумства, тому що Обатала батько як мудрості, так і божевілля. Після сварки Оггуна з Чанго саме Обатала приніс спокій в пантеон Йоруба і випустив голуба як символ миру.

Описати рухи словами практично неможливо — це треба бачити. Єдине, що можна сказати — вони відповідають стихіям чи силам, за які відповідає той чи інший Оріша. Якщо це вітер, то рухи будуть зображати викликання вітру, якщо це вода — хвилі.

Категорії: Сальса | Теґи: , , ,